Jaki smar do masztów wózków widłowych wybrać? Dziś wózki widłowe stały się nieodzownym narzędziem w magazynach, centrach logistycznych itp. Ich zakup to prawdziwa inwestycja, a od ich prawidłowego działania zależy ich bezpieczeństwo i wydajność. Właśnie dlatego opłaca się dbać o wózek widłowy we właściwy sposób, a zwłaszcza o ich maszty, służące do podnoszenia towaru na znaczne wysokości. Smarowanie masztów wózków widłowych jest bardzo istotne, w poniższym artykule opiszemy, na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego środka smarującego oraz jaki rodzaj smaru wybrać.

Smarowanie masztów wózków widłowych — lepiej zapobiegać niż naprawiać

Wózki widłowe, jak każdy inny sprzęt, wymagają regularnej konserwacji. Im intensywniejsze użytkowanie, tym bardziej konieczne staje się sprawdzenie, czy wszystkie elementy działają prawidłowo: smarowanie, regulacja i wykonywanie innych podobnych zadań. Pozornie drobne i nieistotne czynności, takie jak smarowanie rolek czy łańcuchów masztu w celu utrzymania ich płynnej pracy — znacznie wydłużają pracę wózka i zmniejszają ryzyko awarii. Nie bez znaczenia są również regularne przeglądy wózka widłowego wykonywane przez specjalistów upoważnionych przez Urząd Dozoru Technicznego. Egzekwowanie ich to obowiązek, ale także możliwość wczesnego wyłapania nawet najmniejszego uszkodzenia. To z kolei przekłada się na niższe koszty i czas napraw.

Smarowanie odzyskowe? Taniej, nie znaczy lepiej.

Często do smarowania ogniw łańcucha używany jest zużyty olej hydrauliczny, olej silnikowy lub olej przekładniowy. Oszczędności są oczywiste w tym przypadku, używasz produktu „darmowego”, ale z drugiej strony smar używany przez łańcuch w najlepszym przypadku ma bardzo małą funkcję smarną, a często ma szkodliwy wpływ na pracę łańcucha i może znacząco skrócić jego żywotność. Najprostszym przykładem jest zastosowanie produktów, które pozostawiają lepką powłokę na łańcuchu podczas pracy w bardzo zapylonym środowisku, co może powodować przywieranie brudu, zwiększanie zużycia i ostatecznie pękanie samego łańcucha. Oczywiste oszczędności mogą prowadzić do poważnych wydatków i często wielodniowych przestojów maszyny z powodu awarii. Jaki smar do masztów wózków widłowych wybrać?

Jaki smar do masztów wózków widłowych — kryteria doboru

Pierwszą zasadą, o której nie można zapomnieć, jest wybór odpowiedniego smaru. Jest to konieczne, ponieważ wybierając niewłaściwy produkt, możemy osiągnąć efekty odwrotne do zamierzonych. Łańcuchy są używane w trudnych warunkach, często przy zmiennej pogodzie lub ekstremalnych temperaturach. Dlatego są szczególnie podatne na korozję.

W związku z powyższym smary powinny mieć określone właściwości, które odpowiadają naszym indywidualnym potrzebom. Na szczęście nie stanowi to problemu, ponieważ na rynku dostępnych jest wiele różnych smarów, w tym zapewniające:

  • Ochronę przed wysokimi temperaturami (do 250°C),
  • przyczepność,
  • dłuższą żywotność,
  • Ochronę przed wilgocią.
  • Bezzapachowość, odpowiednia do pracy w miejscach przechowywania żywności.

Smar do masztów wózków widłowych – grupa materiały eksploatacyjne

Specjalne smary do łańcuchów wózków widłowych zapewniają prawidłowe działanie i długą żywotność, redukując kosztowne przestoje i utratę wydajności. Środki z dodatkiem dwusiarczku molibdenu tworzą po nałożeniu cienką warstwę smaru, chroniąc powierzchnię łańcucha i chroniąc ją przed wodą i innymi czynnikami zewnętrznymi. W ten sposób łańcuch jest chroniony przed zerwaniem i szybszym zużyciem. Konserwacja łańcucha masztu wózka jest łatwa i szybka, dzięki formulacji sprayu, która nakłada produkt łatwo i dokładnie. Zastosowany aerozol dokładnie wnika w strukturę łańcucha i zapobiega rdzewieniu

Lista przykładowych rodzajów smarów

  1. Ceramiczny — bezmetalowy smar ceramiczny o doskonałej przyczepności. Służy do pokrywania części podatnych na duże obciążenia i narażonych na bardzo wysokie temperatury. Odporny na temperaturę do 1200°C. Wyposażony w specjalną dyszę do aplikacji w trudno dostępnych miejscach.
  2. Teflonowy — jest smarem ogólnego przeznaczenia o doskonałej stabilności mechanicznej i termicznej do powlekania części mechanicznych wykonanych z metali i tworzyw sztucznych. Posiada bardzo niski współczynnik tarcia, drobną strukturę (wielkość cząstek około 5 mikronów), doskonałą przyczepność. Jest wodoodporny, odporny na warunki atmosferyczne oraz słabe kwasy i zasady, ma neutralne pH. Zapobiega zacieraniu się i sklejaniu, jest odporny na temperatury od -30°C do +160°C.
  3. Silikonowy — do smarowania i ochrony części z tworzyw sztucznych i gumy. Jest wodoodporny, ma neutralne pH, jest odporny na warunki atmosferyczne oraz słabe kwasy i zasady. Zapobiega zamarzaniu i wysychaniu elementów gumowych oraz piszczeniu elementów plastikowych. Posiada doskonałą stabilność mechaniczną i termiczną. Jego zakres temperatur wynosi od – 50°C do + 200°C.
  4. Uniwersalny — olej do smarowania, ochrony i czyszczenia części metalowych i plastikowych. Ma dobre właściwości penetrujące i czyszczące. Usuwa wilgoć, oleje, tłuszcze, woski, środki konserwujące i smołę, pozostawiając po czyszczeniu warstwę ochronną. Zapobiega rdzewieniu.
  5. Z wysoką zawartością miedzi — aby zapobiec zużyciu i zatarciu połączeń śrubowych narażonych na działanie ekstremalnie wysokich temperatur. Smar miedziany ma wysoką stabilność termiczną i ochronę przed korozją. Wytrzymuje temperatury od – 40°C do + 1100°C.