Intensywna praca na wózku widłowym często kończy się eksploatacją różnych podzespołów. Jeśli dotyczy to ważnych elementów, które mają wpływ na działanie wózka, to może doprowadzić do awarii. Jedną z części, na którą użytkownicy wózków zwracają mniejszą uwagę jest oś wózka widłowego. Tymczasem ma ona ogromny wpływ na działanie całego pojazdu. 

Jakie są rodzaje osi do wózka widłowego? 

Tak naprawdę w większości wózków widłowych rozróżnia się dwa rodzaje osi, które pełnią zupełnie inne funkcje. Należą do nich: 

  • oś napędowa – jest umiejscowiona z przodu pojazdu. To element mocowany do układu przekładni lub bezpośrednio do silnika, jeśli wózek nie ma skrzyni biegów. Jego zadaniem jest stabilizacja pracy pojazdu, utrzymywanie kół w optymalnej pozycji oraz umożliwienie jazdy wózka do przodu i do tyłu. 
  • oś skrętna – znajduje się z tyłu wózka, umożliwiają zmianę kierunku jazdy i sprawne manewrowanie wózkiem widłowym. Jest obciążona z wielu stron, musi znosić ciężar pojazdu, użytkownika oraz ładunku. Jest także poddawana ciągłym naciskom ze strony układu kierowniczego. 

Chciałbyś kupić oś wózka widłowego do swojego wózka?

Zadzwoń do nas, dobierzemy oś i pomożemy naprawić wózek +48 71 707 09 75

W jaki sposób można lepiej zadbać o oś wózka widłowego? 

Do najważniejszych czynników, które wpływają na oś wózka widłowego, należą styl jazdy oraz zachowanie pełnej stabilności podczas pracy. Jednocześnie te zasady mogą ochronić operatora wózka przed jego przewróceniem oraz poważniejszymi konsekwencjami. Dlatego warto dostosować się do następujących wskazówek: 

  • podczas jazdy widły wózka muszą znajdować się tuż pod osią, ale z dala od nawierzchni. Ta rada może wydać się banalna, jednak podczas wykonywania wielu operacji podnoszenia i opuszczania ładunków można o tym łatwo zapomnieć, 
  • przed operacją przewożenia ładunku warto go opuścić na wysokość osi. Dzięki temu można szybciej się przemieszczać i łatwiej pokonywać skręty, 
  • należy unikać umieszczania ładunku na wysięgniku lub mocowaniu rotatora. To zwiększa prawdopodobieństwo przechyłu pojazdu i utratę stabilności podczas jazdy, 
  • jeśli ładunek jest umieszczany poza środkowym obszarem wideł (przy niewymiarowych ładunkach lub paletach o niestandardowych wymiarach), to różnica w nachyleniu może wynieść maksymalnie 2%, czyli 20 mm na 1 metr. Nie wolno wozić ładunków, które są przechylone w dolnym kierunku. 

Warto także zadbać o takie kwestie jak nieprzekraczanie maksymalnego udźwigu oraz unikanie podnoszenia ładunku w trakcie jazdy. Nie powinno się także przewozić ładunków, które są rozłożone w nierównomierny sposób.

Czym jest zasada trójkąta stabilności? 

Aby jeszcze lepiej zadbać o stabilność pojazdu, a tym samym o oś wózka widłowego, warto pamiętać o zasadzie trójkąta stabilności. Dotyczy ona wózków z przeciwwagą, w których da się wyróżnić trzy punkty: 

  • przednie lewe koło, 
  • przednie prawe koło, 
  • środek osi tylnej. 

Zgodnie z zasadą trójkąta, środek ciężkości wózka powinien zawsze znajdować się w tym trójkącie. Jeśli wózek będzie obciążony w nieprawidłowy sposób i środek ciężkości znajdzie się poza tym trójkątem, to wózek może przewrócić się na pierwszym ostrym zakręcie.