Wózki widłowe zdobyły swoją reputację bardzo szybko, fundamentem ich użyteczności od początku były kompaktowe wymiary, które umożliwiały pracę, w warunkach niedostępnych dla większych maszyn, typu ładowarki teleskopowej. Obecnie wózki widłowe są stosowane niemal wszędzie, od magazynów, w których układają palety z towarami na półkach, po gospodarstwa rolne, w których znalazły zastosowanie w umieszczaniu towarów na przyczepach czy w tirach, taki wózek może wjechać do naczepy tira, więc gwarantuje maksymalne wykorzystanie przestrzeni.

Jednak projektując magazyn albo planując zakup wózka widłowego, należy zapoznać się z jego wymiarami i stworzyć odpowiednie warunki do pracy, wózek będzie bezużyteczny w magazynie, po którym nie może jeździć. Z tego powodu powstała norma EN 15635. Reguluje ona zasady projektowania magazynu w zależności od rozmiarów wózka. Bierze ona pod uwagę rozmiary wózka widłowego i pomaga stworzyć dla niego budynek tworzony na miarę. Pomaga w sprawny sposób zorganizować regały, przejazdy, tunele, trasy, dostosuje wysokości tak, aby palety nie uderzały w półki podczas odkładania.

Wymiary wózków widłowych

Ciężko wymienić każdy wózek widłowy i przytoczyć jego dokładne rozmiary, jest to kwestia, którą każdy zainteresowany powinien sam zbadać, dlatego że jest ich po prostu za dużo, i nie każdy z nich ma takie same gabaryty. Na potrzebę materiału przytoczę przykładowy wózek, można się nim sugerować tworząc swoje wyobrażenie ich wyglądu.

Długość wózka – 4,045m

  • Długość wózka do czoła wideł- 2,94m
  • Wysokość wózka- 2,10m
  • Szerokość wózka widłowego– 1,45m
  • Maksymalna szerokość pomiędzy widłami- 1,26m
  • Maszt złożony- 1,945m
  • Maszt rozłożony- 4,469m
  • Rozstaw osi- 1,8m

Widły:

  • długość- 1,10m
  • Szerokość- 0,10m
  • Grubość- 0,04m

Przy czym maksymalny udźwig takiego wózka na maksymalnym podniesieniu wynosi 2,5t dla 3,3m i 1,9t dla 3,7m.

Waga ma znaczenie

Tak samo jak rozmiar, ciężko podać konkretne wagi dla konkretnego rodzaju wózka widłowego. Zależy to od zbyt wielu czynników, nawet w przypadku wózków z podobnymi parametrami, takimi jak udźwig wózka widłowego czy wymiary, waga będzie się różnić w zależności od wyposażenia, czy producenta wózka widłowego. Można ją jednak uśrednić, wózek widłowy z udźwigiem do 3 ton waży 1,5 tony, z udźwigiem do 4 ton waży 2,5 tony, z udźwigiem do 5 ton waży 3,5 tony i tak dalej, taki z udźwigiem do 6 ton będzie ważył około 4,5t.

Waga wózka ma znaczenie, dlatego że jej znajomość pozwoli stworzyć dla niego odpowiednie warunki, takie jak np. wytrzymałość podłoża w magazynie. Wózki z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem bardzo często sięgają 10 ton, a te większe czasami nawet tę wartość przekraczają, dlatego jeżdżenie nimi, po nieprzystosowanej nawierzchni, może się skończyć szybką koniecznością remontu. W magazynach warto zastosować dodatkowo szyny pomiędzy regałami.

Promień skrętu wózka widłowego

Wózki widłowe mają być przede wszystkim kompaktowe, zgrabne, i umożliwiać korzystanie nawet w trudnych warunkach, aby wygodnie się nim poruszać wewnątrz pomieszczeń, ważny jest promień skrętu wózka widłowego, tak jak w przypadku wagi, ciężko powiedzieć jaki promień skrętu one mają, zależy to od egzemplarza, producenta, oraz budowy, ale jako przykładowy promień zewnętrzny można przyjąć 3,27m a wewnętrzny 1,08m. 

Wózek widłowy- wymiary i ich zmienność

Wózki widłowe mogą pełnić wiele funkcji, potrzebują do tego odpowiedni osprzęt, który często zmienia ich rzeczywiste wymiary, warto więc przemyśleć, do czego będzie służył i stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Szerokość wózka widłowego znacznie zmienia się po zastosowaniu obciążników albo pługa śnieżnego, długość natomiast przy stosowaniu nakładek przedłużających widły, te dodatki zmieniają też wagę. Przed zakupem osprzętu wózka widłowego, trzeba więc sprawdzić, czy wózek będzie mógł z nim funkcjonować. Do wyboru mamy również szeroki lub tradycyjny rozstaw wideł, w zdecydowanej większości przypadków, tradycyjny jest zupełnie wystarczający, ale zdarzają się przypadki, gdy trzeba użyć szerszego, na przykład do obsługi niestandardowych ładunków, albo podnoszenia palet euro w poprzek, jest to może niepozorne, ale często może ułatwić pracę.