Zastanawiasz się jaki jest największy wózek widłowy? Odpowiadamy!

Wózki widłowe są maszynami mającymi niezwykle szerokie zastosowanie. W związku z tym stosowane są w wielu branżach jako nieoceniona pomoc w magazynach, czy też centrach dystrybucyjnych. Wózki widłowe powszechnie wykorzystuje się tam w celu transportu wewnętrznego. Przeciętny wózek widłowy, choć niewielkich rozmiarów, dysponuje dużymi możliwościami i zdecydowanie ułatwia pracę. Istnieją jednak maszyny tworzone na większe potrzeby, wśród nich możemy wymienić największy na świecie wózek widłowy. Co to za pojazd i jakie daje możliwości?

Największy wózek widłowy — co to za maszyna i kto ją stworzył?

Największy wózek widłowy na świecie to pojazd elektryczny, który może udźwignąć aż 25 ton. Natomiast jego środek ciężkości ładunku może wynosić do 12000. Wózek ten zasilany jest silnikiem elektrycznym wynoszącym aż 380 V. Duży udział miała w tym włoska firma Lampocar s.r.l., która już wcześniej zajmowała się produkcją wózków widłowych pod szyldem Raniero. Projekt powstał we współpracy z FTMH, czego efektem był pierwszy na świecie elektryczny wózek widłowy o powyższych parametrach.

Jednak pomysłodawcą była firma LA CISA Trasporti Industriali, która zleciła powyższym firmom wykonanie tego innowacyjnego wózka widłowego. Celem były dalsze inwestycje w bardziej ekologiczną logistykę. LA CISA Trasporti wybrała producenta wózków Raniero jako partnera nie bez przyczyny. Zależało im bowiem na profesjonalnej współpracy, aby sprzęt z powodzeniem mógł być wykorzystywany do transportu w hucie. Największy na świecie wózek widłowy jest używany od października 2019 roku w hucie stali w Padwie (północ Włoch).

Największy wózek widłowy — co warto wiedzieć o tym projekcie?

Ta maszyna jest częścią projektu, którego celem było zwiększenie udźwigu od 18 do 30 ton z jednoczesnym środkiem ciężkości ładunku 1200 mm. Powodzenie tego przedsięwzięcia nie było przypadkiem — wózek stworzono w oparciu o długie i głębokie doświadczenie firmy. Już wcześniej tworzyli oni elektryczne wózki widłowe od 6 do nawet 25 ton. Służyły one do przenoszenia: drewna, papieru, metali, cementu, pojazdów w branży motoryzacyjnej i napojów. Powszechnie stosowano je w recyklingu, logistyce ciężkiej, a także terminalach, czy portach.

W największym wózku widłowym użyto technologii prądu przemiennego z baterią 380 V. Dzięki temu sprzęt prezentuje zadowalającą wydajność i prędkość, która może dorównywać nawet wózkom z silnikiem Diesla. Poza tym ważną kwestią jest bezproblemowe manewrowanie wózkiem, co zapewnia specjalny silnik kierujący. Dla wielu przedsiębiorców istotną kwestią jest redukcja misji zanieczyszczeń, poziomu hałasu i kosztów paliwa, za czym idą oczywiście znaczne oszczędności na końcu dnia roboczego.

Co prawda elektryczne wózki widłowe są znacznie droższe, a tym bardziej największy na świecie wózek widłowy. Jednak okazuje się, że zakup w krótkim czasie zaczyna się zwracać. Za sprawą obniżenia kosztów paliwa, konserwacji i części zamiennych możemy oczekiwać zwrotu już po dwóch latach użytkowania. Ten pokaźny wózek, o którym mowa w artykule, jak można się domyślić, nie należy do najtańszych. Jednak przedsiębiorstwa, które potrzebują tego typu sprzętu, mogą liczyć nie tylko na niższe kosztu w dłuższej perspektywie, ale też szybsze wykonywanie pracy za sprawą większego udźwigu.

Największy na świecie wózek widłowy — przydatny sprzęt, czy fanaberia?

Bez wątpienia możemy powiedzieć, że nowa seria elektrycznych wózków widłowych jest rewolucją. Coraz częściej oferuje się tego typu sprzęt w branżach, gdzie dotychczas pracowały duże wózki zasilane Dieslem. Można było je spotkać w terminalach portowych, hutach i hutnictwie, przeładunku turbin wiatrowych, cementowniach i sektorach, w których przeładunek ponad 20 ton może odbywać się nawet w cyklu ciągłym.

Projekt to przede wszystkim demonstracja możliwości i potencjału, jaki producent ten może zaoferować w celu ulepszenia biznesu i zwiększenia portfolio klientów. Jest też dużym dowodem na to, że ogromny elektryczny wózek widłowy prądu przemiennego będzie gwarantował taką samą wydajność, jak podobna maszyna z silnikiem Diesla. Jednak najważniejsze są tu właśnie mniejsze koszty operacyjne, co budzi zainteresowanie u wielu przedsiębiorców.