Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych elementów urządzeń i maszyn przenoszących i podnoszących ciężary w magazynach lub na budowach. W przypadku wózków widłowych, ich układy kierownicze poddawane są bardzo dużym obciążeniom w czasie manewrów i ruchu. Sprawdź, jakie są rodzaje układów kierowniczych i do czego służy siłownik skrętu wózków widłowych.

Co to jest siłownik hydrauliczny?

Siłownik, nazywany często cylindrem to urządzenie, w którym energia jest przekształcana w ruch. W wersji hydraulicznej siłownika, do wytworzenia ruchu wykorzystywane jest ciśnienie cieczy roboczej obecnej w układzie hydraulicznym. Najczęściej stosowane są specjalistyczne oleje, lecz może to być także woda.

Najpopularniejszym typem hydraulicznego siłownika jest siłownik z cieczą, która oddziałuje wprost na drążek lub tłoczysko. Dzięki ruchu tłoka poruszane są elementy mechaniczne układów w maszynie lub urządzeniu, w tym układu kierowniczego. Siłowniki hydrauliczne występują w wielu maszynach transportowych i budowlanych, a są to między innymi koparki, wózki widłowe, dźwigi i pompy. W wózkach widłowych, ze względu na specyfikę ich konstrukcji, najważniejszym z siłowników jest siłownik skrętu.

Do czego służy siłownik skrętu w wózku widłowym?

Jeśli chodzi o siłownik skrętu wózek widłowy wymaga precyzyjnej pracy tego ważnego elementu. Siłownik skrętu służy do wprawiania w ruch kół skrętnych, poprzez ich popychanie przy skręcaniu w prawo lub w lewo przy skręcaniu.

Siłownik wspomagania kierownicy w wózku widłowym tworzą dwutłokowe cylindry. Wywierają one jednakową siłę, w każdym z kierunków. Przeciwległe tłoczyska w siłowniku, działają odwrotną siłą do zadanej, dzięki czemu kierownica wraca do pozycji naturalnej.

Układy kierownicze wózków widłowych z siłownikiem skrętu

W wózkach widłowych możemy wyróżnić trzy typy układów:

  • układ kierowniczy mechaniczny;
  • układ kierowniczy mechaniczny ze wspomaganiem;
  • układ kierowniczy hydrostatyczny.

Każdy z nich ma odmienną budowę. To właśnie w układzie mechanicznym ze wspomaganiem występują słowniki skrętu. Jego budowa jest podobna do konstrukcji układu bez wspomagania. Główną różnicą jest występowanie dodatkowego obwodu hydraulicznego, który znacząco poprawia sterowanie i wszelkie manewry wykonywane widłakiem. Najważniejszą częścią tego rodzaju układu jest siłownik skrętu. Wspomaga on ruch kierownicy w trakcie wykonywania ruchów kierownicą. Siłownik skrętu zasilany jest olejem hydraulicznym dzięki zaworowi sterującemu przepływem. Po powrocie kierownicy do naturalnej pozycji zawór zamyka przepływ oleju.

Drugim układem, w którym występuje siłownik skrętu, jest układ hydrostatyczny. Najważniejszą jego częścią jest rozdzielacz hydrauliczny, który jest połączony z jednej strony z siłownikiem hydraulicznym, a z drugiej z kierownicą. Siłownik działa na zwrotnice kół ich osi skrętnych. Układ hydrostatyczny jest zabezpieczony zaworem, który skutecznie ogranicza wzrost ciśnienia i kontroluje jego poziom. Dzięki takiemu rozwiązaniu skręt kierownicy jest proporcjonalny do skrętu wykonywanego przez koła.