Akumulatory produkowane w technologii Li-Ion i ich zastosowanie w elektrycznych wózkach paletowych. W tym artykule przedstawimy zalety i korzyści wynikające z zastosowania akumulatorów litowo-jonowych.

Dynamiczny rozwój rynku baterii Li-Ion wynika z tego, że ich zastosowane w maszynach i pojazdach magazynowych przynosi wiele udogodnień i korzyści. Dotyczy to zarówno właścicieli firm jak też operatorów urządzeń takich jak paleciaki elektryczne. Baterie trakcyjne w tym Li-Ion oferują swoim użytkownikom wiele zalet wynikających z ich przewag technologicznych oraz prostoty i efektywności eksploatacyjnej.

Akumulatory Li-Ion dają możliwość reorganizacji pracy magazynów, co przekłada się na poprawę ich wydajności.

Paleciak elektryczny z baterią litowo-jonową zdecydowanie wygrywa ze swoimi konkurentami na polu dostępności lub inaczej gotowości do pracy. Ma niższe zapotrzebowanie na zużycie energii niż paleciaki z akumulatorem kwasowo-ołowiowym. Według analiz technologia litowo-jonowa będzie notowała największy przyrost na rynku, liderem jednak pozostaną ogniwa kwasowo-ołowiowe. Do najbardziej istotnych zalet wózków z baterią Li-ion można zaliczyć:

  • Wydajność, technologia ta pozwala na wygenerowanie oszczędności rzędu nawet 20% względem akumulatorów kwasowych.
  • Ładowanie paleciaka z baterią li-ion może trwać znacznie krócej niż akumulatora kwasowego. Akumulator 24V może osiągnąć 50% swojej sprawności zaledwie po 30 minutach ładowania.
  • Możliwość doładowania akumulatora w każdej chwili zapewnia jego ciągłą dostępność i gotowość do wykonywania pracy pod obciążeniem. Dla porównania ogniwa kwasowe dla pełnego naładowania potrzebują nawet 8 godzin.
  • Żywotność baterii trakcyjnych w tym litowo-jonowych jest nawet dwa razy dłuższa. Z tego wynika znaczne ograniczenie kosztów związanych z okresową wymianą ogniw,

Użytkowe zalety i przewagi paleciaków z baterią trakcyjną Li-ion.

Pomimo dość dużej różnicy w kosztach zakupu maszyn zasilanych akumulatorem litowo-jonowym taka inwestycja może w niedługim czasie może okazać się bardzo opłacalna wszędzie tam, gdzie praca magazyny charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu. Po pierwsze ich żywotność, która sięga nawet 4 tysięcy cykli i jest nawet dwukrotnie wyższa, niż ma to miejsce w przypadku ogniw kwasowych. Po drugie, możliwość wykorzystania aż 95% energii akumulatora i możliwość szybkiego naładowania bez ubytku dla jego żywotności. Po trzecie sama wydajność procesu ładowania, która jest o 30-40% wyższa. Wszystkie wymienione zalety powodują, że inwestycja w paleciaki wyposażone w baterię trakcyjną Li-ion charakteryzuje się szybkim zwrotem poniesionych kosztów.

Bezpieczeństwo i prostota użytkowania wózków magazynowych wyposażonych w akumulatory litowo jonowe.

Dodatkowe zalety baterii trakcyjnych li-ion można zauważyć wtedy, kiedy przeanalizuje się szczegółowo wymogi dotyczące procesu ładowania dla rozwiązań li-ion oraz kwasowo-ołowiowych. W przypadku tych drugich konieczne jest dolewanie wody oraz monitorowanie, a jeżeli jest taka potrzeba wyrównanie poziomu elektrolitu. Wykonanie tych wszystkich czynności serwisowych zabiera czas operatorom i przekłada się na efektywność pracy w magazynach.

Kolejną kwestią, jest to, gdzie i w jakich warunkach środowiskowych można ładować akumulatory kwasowo ołowiowe. Ze względu na wyziewy, które mają miejsce podczas ładownia, konieczne jest zorganizowanie dodatkowych, odizolowanych oraz dobrze wentylowanych akumulatorowni. Baterie trakcyjne Li-ion są całkowicie hermetyczne i bezobsługowe.

Operatorzy paleciaków Li-ion nie są narażani na oparzenia elektrolitem a ich ładowanie nie wymaga odseparowania dodatkowych pomieszczeń z powierzchni zakładu. W efekcie technologia litowo-jonowa poprawia bezpieczeństwo pracy, pomaga w lepszym i bardziej efektywnym zarządzaniu powierzchnią magazynową a przy zastosowaniu rozproszonej sieci punktów ładowania pozwala oszczędzić dużo cennego czasu. Ładowanie wózka paletowego z akumulatorem Li-ion jest możliwe również za pośrednictwem gniada sieciowego. Dzięki temu można uzupełnić poziom naładowania akumulatora podczas przerwy w pracy jak też podczas przekazania zmiany innemu operatorowi.