Chcesz dowiedzieć jak działają hamulce w wózku widłowym? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem, w którym omówimy hamulec zasadniczy i hamulec postojowy oraz ich role w sprawnym działaniu wózka widłowego. 

We współczesnych czasach trudno wyobrazić sobie sprawne prosperowanie wielu firm bez obecności na halach produkcyjnych czy w magazynach wózków widłowych. Z pomocą tego niezawodnego sprzętu można bardzo szybko oraz sprawnie przemieszczać poszczególne przedmioty z miejsca na miejsce.

Bezpieczna eksploatacja każdego wózka widłowego jest możliwa tylko wtedy, gdy posiada on prawidłowo działający układ hamulcowy. Przeglądy, konserwacja oraz wymiana zużytych elementów hamulców, to takie czynności, które powinny być systematycznie wykonywane w każdym wózku widłowym.

Jakie są hamulce w wózku widłowym?

Układ hamulcowy wózka widłowego wygląda podobnie do takiego, który można spotkać w wielu innych pojazdach. Hamulce są istotnym elementem tego sprzętu. Służą one do hamowania, a ich sprawność jest podstawą bezpiecznego prowadzenia wózka widłowego przez operatora. Jakie wyróżniamy rodzaje hamulców w wózku widłowym?

Najczęściej spotykane są hamulce elektryczne oraz hydrauliczne, które do hamowania wykorzystują szczęki z okładzinami hamulcowymi, bębny oraz cylindry. W zależności od budowy oraz modelu wózka widłowego mogą być w nim obecne hamulce tarczowe lub bębnowe. W ostatnim czasie coraz rzadziej są stosowane w tych urządzeniach hamulce taśmowe. Układ tarczowy w wózku widłowym działa poprzez tarcie klocków o tarczę, a w przypadku układu bębnowego istotną rolę pełnią szczęki.

Postojowe i zasadnicze hamulce w wózku widłowym

W każdym wózku widłowym obecne są dwa niezależne układy hamulcowe. Wyróżnia się:
  • hamulec zasadniczy
  • hamulec postojowy

Hamulec zasadniczy wózek widłowy jest powszechnie nazywany hamulcem nożnym. Jest on uruchamiany za pomocą układu hydraulicznego wózka. Po naciśnięciu pedału uruchamia się pompa hydrauliczna, która przy pomocy przewodów tłoczy do cylindrów płyn lub olej hydrauliczny. Wówczas to tłoki cylinderków dociskają szczęki lub klocki do ruchomej części hamulca. W każdym układzie hamulcowym wykorzystywany jest wzmacniacz nacisku „serwo”, dzięki któremu w chwili hamowania operator nie musi używać zbyt dużej ilości siły.

Hamulec zasadniczy wózek widłowy służy do spowalniania prędkości jazdy poruszającego się wózka oraz do jego zatrzymywania się.

W  każdym wózku widłowym znajduje się także hamulec postojowy, który jest powszechnie zwany pomocniczym lub ręcznym. Służy on do unieruchomienia wózka oraz do zabezpieczenia go przed poruszaniem się. Hamulec ręczny musi być zaciągnięty gdy:

  • operator zatrzymuje wózek na pochylonym terenie
  • wózek zostaje zaparkowany

Każdy hamulec zasadniczy jest uruchamiany przy pomocy cięgien lub stalowych lin. Zaciskają się one i dociskają w ten sposób szczęki do bębna. W chwili zmniejszenia nacisku na pedał jazdy wózek wyhamowuje, natomiast po zdjęciu nogi z pedału olej przestaje płynąć do silnika hydraulicznego i wówczas to pojazd się zatrzymuje.

Jak sprawdzić sprawność hamulców w wózku widłowym?

Od stanu technicznego hamulców w dużej mierze zależy bezpieczeństwo pracy operatorów wózków widłowych. Bardzo ważne jest zatem to, aby były one systematycznie kontrolowane. W tym celu należy zawsze przed rozpoczęciem pracy ruszyć wózkiem oraz gwałtownie zahamować na zaciągniętym hamulcu ręcznym. Wówczas to silnik powinien zgasnąć. Gdy wózek nie zareaguje w taki sposób, należy czym prędzej skorzystać z usług serwisu.

Naprawa polega na wymianie tych elementów układu hamulcowego, które w wyniku eksploatacji wózka uległy zużyciu. Na serwis warto zdecydować się nawet w przypadku najmniejszego podejrzenia, że układ hamulcowy nie działa w prawidłowy sposób. Zbagatelizowanie tego problemu może być tragiczne w skutkach dla operatora sprzętu. Bardzo ważne jest również to, aby regularnie kontrolować poziom płynu w układzie hamulcowym. Konieczne jest także wykonywanie okresowych przeglądów wózków widłowych.

Każdy prawidłowo użytkowany oraz regularnie serwisowany wózek zapewnia stuprocentowe bezpieczeństwo operatorowi oraz wszystkim pracownikom znajdującym się na terenie zakładu pracy. Co więcej potrafi służyć niezawodnie przez szereg długich lat.